native advertising

Native Advertising

Native Advertising er online annoncering, der opfylder forbrugernes stigende efterspørgsel på værdiskabende indhold.

Hvad er Native Advertising?
Native annoncen er en redaktionel artikel, der placeres i nyhedsstrømmen hos et etableret nyhedsmedie. Annoncen er tydeligt markeret som annonce, men idet den imiterer en redaktionel artikel, er den mere indbydende at klikke på end en traditionel bannerannonce.

En native annonce adskiller sig fra en traditionel annonce ved det, at den typisk ikke har et  sælgende budskab, men et informativt budskab, dvs. artiklen stiller noget viden til rådighed for læseren eller belyser et emne fra en oplysende vinkel.

Sådan gør man
Med Native Advertising bruger man en redaktionel vinkel til at tiltrække og engagere en konkret målgruppe. Annoncen er ”ikke kommerciel” og har til formål at få læseren til at føle noget bestemt, at synes om afsenderen eller et produkt eller at tage stilling til indholdet.

Indholdet skal være berigende og værdiskabende, det skal være en integreret del af en oplevelse, og native-annoncen skal være udformet som indholdet i det helt specifikke medie, den optræder i, så den kan blive konsumeret på samme måde som resten af indholdet i mediet. Native-annoncen vil altid være markeret som ”ANNONCE”, således læseren er vidende om, at der er tale om betalt indhold.

Annonceplacering
Det er oplagt at anvende Native Advertising på de digitale platforme, men disciplinen kan bringes i spil på flere forskellige medieplatforme fx print. Nogle af de største fordele ved native-konceptet er, at der er tale om annoncering, der placerer sig i nyhedsstrømmen, og at historien fx kan spredes på de sociale medier og kombineres med videoer, der understøtter budskab og indhold.

Begrebsforviring - Native/Content?
Native Advertising er en fremstormende annonceringsform på verdensplan.
69 pct. at de danske virksomheder har allerede kastet sig over Native advertising, eller også har de tænkt sig at gøre det snart. Og 54 pct. har tænkt sig at bruge flere penge på disciplinen om et år, end de gør i dag.

Native Advertising er i familie med content marketing. Hvor Native advertising handler om, at købe sig plads til sit indhold på andres kanaler, så handler content marketing om at producere relevant og værdifuldt indhold til egne kanaler

Hvad så med Advertorial? 

Er Native ikke gammel vin på nye flasker?

Native har som begreb overtaget ”sædet” efter advertorial. Advertorial var tidligere kendt som tekstannoncer (primært print), men de nye digitale platforme har åbnet nye kanaler og Native advertising er nu betalt indhold der kan spredes ud på online- og printplatforme.

Kom godt i gang
NORDJYSKE Medier rådgiver dig professionelt og varetager udarbejdelsen af indholdet, praktisk opsætning af annoncen og er behjælpelig med billed- og videoproduktion. Kontakt os via kontaktformularen nedenfor og hør mere. 

Aalborg Kommune

Vi prøvede native advertising, fordi vi gerne ville udbrede budskabet om affaldssortering i Aalborg-området. Ved at bruge native kunne vi videregive mere information end ved en traditionel annonce og dermed levere endnu bedre service til borgerne. Native-kampagner gør vores kommunikationsarbejde mere målbart og giver os nogle konkrete tal at forholde os til. Eksempelvis havde native-annoncen et spend-time på 2.44 min. Se kampagnen her.
Kommunikationsmedarbejder Pernille Wamberg Broch, Aalborg kommune 

Huscompagniet

Vi valgte at bruge native advertising, fordi det er en ny og interessant måde at kommunikere på. Vores mål var at nå ud til et bredt publikum med en historie af informativ karakter, og det er lykkedes rigtig godt. Annoncen blev eksponeret 1.200.000 gange og vi kan efterfølgende se, at historien tiltrak over 24.000 unikke læsere via Nordjyske.dk og de sociale medier. Tallene taler for sig selv, og vi har tænkt os at gentage succesen i 2017. Se kampagnen her.
Direktør Peter Jakobsen, Huscompagniet 

Kontakt

Claus Pedersen
Salgschef
Direkte: 9935 3591
*
*